noahsart.blogg.se

Lika lite som man kan kalla sig kock om man förbereder halvfabrikatsmat eller konstnär om man ramar in ett pussel efter man lagt det, så kan jag kalla mig gitarrbyggare... men här kommer en blogg om konsten att bygga/välja delar och montera fast tills produkten blir en färdig gitarr efter eget tycke och smak ;)

PUNK-ROCK-GITARR

 

Den här är en av mina äldre ägodelar, ommodifierad till rockspel med den goda inspirationskällan Tom Delonge’s minimalistiskt byggda mickuppsättning (endast bridgemicken med ett enda reglage; volymratten).

Dom ”cavitys” som blev av denna, dubbelhumbucker; ton och vol-reglage; trestegs mickswitch utrustade gitrarr, valde jag att täcka på två vis.

Det första ingreppet var att installera plektrumskydd i form av en gammal mono-vinylskiva. Ironiskt nog en med Loui Armstrong – The Good-Book, som om det inte kan vara punk! ;p

Det andra ingreppet var att fylla reglagehålen med täckbrickor i silver från Biltema.

Resultatet blev denna gitarr!

Övriga ingrepp var att byta orginalmickarna mot en Jackson humbucker upphittad i Rylanders i Kalmars, fyndlåda. 4Sound i Växjö sålde mig band i metervara, vilket sitter som en smäck då de innan trots att halsen var spänd rak, skorrade! Stallet var tvunget att flyttas, inte upp eller ner utan lite åt höger, då jag gissar att halsen eller kroppen kroknat lite.

Men som vanligt med skavanker så brukar det räcka med lite kärlek! Nu har jag en kanongitarr till ;)

    

 

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: