noahsart.blogg.se

Lika lite som man kan kalla sig kock om man förbereder halvfabrikatsmat eller konstnär om man ramar in ett pussel efter man lagt det, så kan jag kalla mig gitarrbyggare... men här kommer en blogg om konsten att bygga/välja delar och montera fast tills produkten blir en färdig gitarr efter eget tycke och smak ;)

MIDI-GITARR

 

Denna Roland GK-utsmyckade gitarr var mitt första försök att skapa en egen gitarr. En gitarr skapad efter visionen att kunna ändra ljud efter tycke och smak. Piano, Stråk, Blås, Synth Bas och inte minst Gitarr av en mängd olika varianter. Men det som var den största moroten i detta projekt var att kunna, med min gt-100, spela gitarr dubbad i stereo medan en bas ligger i mitten och spelar det jag spelar på e-strängen. Så basen tar bara upp det som händer på e strängen vilket är en av möjligheterna med att varje sträng har en mick. Modifieringen att sänka 12 tonsteg upp och ner på varje sträng är ju ett gott sätt att stämma om efter sliderör eller metalriff på d-drop, eller varför inte A-drop på en 7-strängad? Dock blir det minus en E-sträng men ändå. Any ways!...

 

Gitarren är som snyggast av den anledningen att micken bara tar lite plats under bryggan precis. Det gör att man får ett naket och cleant utryck man inte hittar någon annan stans. Mest av den anledningen att andra gitarrer med inbyggd miditeknik enbart kompleterar med MIDI-ljud på en annars, analogstyrd gitarr. Inget ont sagt om det, men enligt mig är Roland Gr55:ans Strat, Tele, Gibson-Ljud med valfri mickuppsättning, tillräckligt stimulerande!

Kroppen är framtagen efter en skiss på en tele jag hittade bland google-bilder. Kroppen är gjord utav furu och har inte tvingat mig omintonera sedan jag gjorde den. Den är utrustad med en nobrand-hals från E-bays oändliga sortimet. Måste säga att stränghöjden blev förvånansvärt låg ute på 24 bandet helt utan att skorra på dom första banden. Väldigt rak hals för 300 kr men dock som vanligt med billigare halsar så får man gå efter och skrapa lite på banden pga vassa kanter. Gitarrens tjocklek gjorde att jag la upp volymratt och inputjack till en liten box, mest för att vinna lite utrymme under dem. Ännu en udda detalj som enbart adderar till dess personliga prägel!

 

 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: